Tak jako každý jiný obor má i maloobchodní prodej svá specifika. K těm negativním v našem oboru patří nikdy nekončící "boj" proti drobným krádežím. I vzhledem ke špatně nastaveným zákonům, kdy krádež do 5000 kč může být rešena pouze jako přestupek a v následném řízení pak pokutována částkou max 1000 Kč ( sic!!!) si možná někteří lidé neuvědomují, že nezaplacení dvou rohlíků z nich činí zloděje ( krádež je krádež, ať už jde o deset korun, nebo desettisíc). Ještě horší jsou však takoví, kteří si naopak tuto skutečnost uvědomují až moc dobře, a neadekvátní postižitelnost využívají ke svému přïlepšení, v některých případech se pak tato činost stává jejich "plnohodnotným " zaměstnáním. Po rekonstrukci prodejny, jsme během krátké doby zjistili, že část zákazníků si naši snahu o vytvoření přátelského prostředí vysvětlilo po svém. Důvěra, kdy zákazník u pokladny nahlásí kolik kterého zboží má ve své tašce ( ...tady mám jenom dva staré chleby... apod.) se nám " vrátila" ve ztrátách které šli měsíčně do desetitisíců, přičemž chybějící komodity nepatřily jen mezi ty zajímavé pro zloděje " profesionály" ( viz. videozáznam) . Chybějící pivo, kuřecí řízky , máslo aj. byly odnášeny v taškách některých běžných zákazníků. Jak tuto situaci řešit ? Rozhodl jsem přistoupit k nepříjemnému opatření a nařídil jsem personálu požadovat po lidech, kteří opouštní naši prodejnu s nákupní taškou požadovat její předložení k nahlédnutí - bez vyjímek , jinak by celé opatření logicky ztrácelo smysl . Jak to bývá, na 1 % nepoctivců doplácí (v tomto případě mírným omezením ) 99 % slušných lidí. Dle mého soudu sice selský rozum velí, zanechat si prázdnou tašku v zázemí prodejny, v případě že v ní mám zboží zakoupené jinde a mám obavy o její ztrátu náhlásím tuto skutečnost před vstupem do prodejny , pakliže neučiním ani jedno a budu u pokladny zdvořile vyzván k letmému nahlédnutí do nákupní tašky, není to snad třeba vnímat jako omezování osobní svobody . Přesto chápu , že je to nepříjemné, ale každý má právo odmítnout. U většiny zákazníků se uvedené opatření setkalo s pochopením ,hrstka z nich si jej však vyložila jako útok na jejich osobu. Některé reakce byly dokonce až hysterické a pár zákazníků na naši prodejnu zanevřelo. Tato skutečnost mne na jedné straně mrzí, ze strany druhé musím konstatovat, že opatření splnilo účel a " drancování" prodejny ustalo. Jestli se v tomto případě naplnilo pořekadlo o potrefené huse nemůžu s jistotou tvrdit, ale ............ Chci touto cestou poděkovat zákazníkům, kteří nám přes tuto drobnou nepříjemnost zachovali přízeň. Aktuální situace je taková , že i díky rekonstrukci kamerového systému, který monitoruje celou plochu prodejny a pravidelné invetarizaci rizikového zboží , jsme schopni ojedinělé krádeže ke kterým dochází po většině případů odhalit. Od školáků, kteří si " přilepšují" čokoládkou, přes kuriozní zloděje ( např. babička, která krade i přes to , že nakupuje s nic netušícími dvěma vnuky a manželem...) až po organizované skupiny profesionálních zlodějů, kteří se živí objížděním podobných provozoven jako je ta naše (odhalili jsme několik gangů, které jsme zadželi a předali Polici ČR) . Pro Vaši představu, jakým způsobem někdy probíhá "nákup " v hodnotě cca 1.300 Kč, si níže můžete prohlédnout záznam z vybraných kamer, pořízený právě když tvořím tento text..... 14.10.2008 JS |
Muž si dává do košíku dvě láhve drahého alkoholu |
|
... s nákupem odchází mezi regály |
|
obě dvě láhve schovává pod oblečení |
|
jiné zboží ho nezajímá |
|
u pokladny přemýšlí zda přece jenom "nekoupit" něco dalšího |
|